Δευτέρα, 20 Οκτωβρίου 2014

Φύλλο εργασίας τέταρτης ομάδας

ΣΕΝΑΡΙΟ

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ:

Τίτλος: «Για ένα παιδί που κοιμάται»
Δημιουργός: Τσίμαρη Γεωργία, ΠΕ02
Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
Ενότητα: Η βιοπάλη – Το αγωνιστικό πνεύμα του ανθρώπου
Τάξη: Β΄ Γυμνασίου



Φύλλο εργασίας
            

Ομάδα 4η :

 Ονοματεπώνυμο
1ο μέλος
2ο μέλος
3ο μέλος

Δραστηριότητες:
Διαβάστε  προσεκτικά:
α)το ποίημα της Χριστοδούλου "Για ένα παιδί που κοιμάται" ανοίγοντας την  ηλεκτρονική σελίδα, που σας δίνεται στη συνέχεια:
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1693,5428/και β) το ποίημα του Αντώνη Σαμαράκη, «Το νυχτερινό σχολά»
Ώρα έντεκα και κάτι,
το νυχτερινό σχολά
κει που πέρναγες, διαβάτη,
κι ήταν όλα σκοτεινά.
Άξαφνα ένα φως τα λούζει,
ξεπροβάλλουν τα παιδιά,
μάγουλα απ' το κρύο μπούζι,
ποδαράκια σαν κλαδιά.

Ώρα έντεκα και κάτι,
τα εργατόπαιδα σχολάν.
Στάσου προσοχή, διαβάτη,
ήρωες μικροί περνάν.

Σαν φυσά το ξεροβόρι
και λυγίζουν δω κι εκεί,
άλλοι δίχως πανωφόρι,
άλλοι ακόμα νηστικοί,
αδερφάκια κουρασμένα
απ' τη δύσκολη ζωή,
όλη μέρα βουτηγμένα
στις καπνιές και στη βουή.





Ώρα έντεκα και κάτι,
τα εργατόπαιδα σχολάν.
Στάσου προσοχή, διαβάτη,
ήρωες μικροί περνάν.

Μες στη νύχτα τώρα πάνε
στο σκοτάδι το πηχτό
τα παιδιά που πολεμάνε
για το μεροκάματο.
Χέρια βρώμικα απ' τα λάδια,
μάτια κατακόκκινα,
αδερφάκια δίχως χάδια
με σφαγμένη την καρδιά.

Ώρα έντεκα και κάτι,
τα εργατόπαιδα σχολάν.
Στάσου προσοχή, διαβάτη,
ήρωες μικροί περνάν.
[πηγή: «Το νυχτερινό σχολά», στίχοι: Αντώνης Σαμαράκης, μουσική: Χρήστος Νικολόπουλος. Περιλαμβάνεται στο δίσκο του Γιώργου Νταλάρα, Ο τραγουδιστής, MINOS (2011)]
1. Περιγράψτε τις συνθήκες της ζωής των παιδιών του ποιήματος του Α.Σαμαράκη.
2. Αφού συγκρίνετε τα δύο ποιήματα να αναφέρετε διαφορές και ομοιότητες.
3. Αφού μελετήσετε τα είδη ομοιοκαταληξίας στην ηλεκτρονική διεύθυνση της wikipedia στη συνέχεια  με εισαγωγή σχολίου (αναθεώρηση – δημιουργία σχολίου) να καταγράψετε και να αιτιολογήσετε το είδος της ομοιοκαταληξίας στο ποίημα του Α. Σαμαράκη.
4. Αφού α) μελετήσετε το ποίημα και β) παρακολουθήσετε το σχετικό βίντεο της Θεσσαλικής τηλεόρασης, να αναφερθείτε στη συμπεριφορά των περαστικών προς τα παιδιά  των φαναριών.

1.Τα παιδιά του ποιήματος του Σαμαράκη ζουν πολύ άσχημα. Εργάζονται στο κρύο ενώ φυσάει δυνατός αέρας. Θα  έπρεπε το βράδυ να κοιμούνται στο σπιτάκι τους. Αυτά όμως δουλεύουν μέχρι τις 11 το βράδυ. Είναι χωρίς ρούχα μέσα στο κρύο και νηστικά. Τα χέρια τους είναι βρώμικα και κανένας δεν τα χαϊδεύει.

2. Το ποίημα του Σαμαράκη έχει ομοιοκαταληξία ενώ της Χριστοδούλου δεν έχει.
Στο ποίημα του Σαμαράκη δεν φαίνεται η καταγωγή των παιδιών ενώ στο ποίημα της Χριστοδούλου το παιδί είναι οικονομικός μετανάστης.
Και τα 2 ποιήματα μας μιλάνε για μικρά παιδιά που εργάζονται.
Και στα 2 ποιήματα κάνει πολύ κρύο.
Και στα 2 ποιήματα τα παιδιά στερούνται την αγάπη.

3.
 Ώρα έντεκα και κάτι,
το νυχτερινό σχολά
κει που πέρναγες, διαβάτη,
κι ήταν όλα σκοτεινά
[u1] .
Άξαφνα ένα φως τα λούζει,
ξεπροβάλλουν τα παιδιά,
μάγουλα απ' το κρύο μπούζι,
ποδαράκια σαν κλαδιά.

Ώρα έντεκα και κάτι,
τα εργατόπαιδα σχολάν.
Στάσου προσοχή, διαβάτη,
ήρωες μικροί περνάν.

Σαν φυσά το ξεροβόρι
και λυγίζουν δω κι εκεί,
άλλοι δίχως πανωφόρι,
άλλοι ακόμα νηστικοί,
αδερφάκια κουρασμένα
απ' τη δύσκολη ζωή,
όλη μέρα βουτηγμένα
στις καπνιές και στη βουή.

Ώρα έντεκα και κάτι,
τα εργατόπαιδα σχολάν.
Στάσου προσοχή, διαβάτη,
ήρωες μικροί περνάν.
[u2] 
Μες στη νύχτα τώρα πάνε
στο σκοτάδι το πηχτό
τα παιδιά που πολεμάνε
για το μεροκάματο.
Χέρια βρώμικα απ' τα λάδια,
μάτια κατακόκκινα,
αδερφάκια δίχως χάδια
με σφαγμένη την καρδιά.

Ώρα έντεκα και κάτι,
τα εργατόπαιδα σχολάν.
Στάσου προσοχή, διαβάτη,
ήρωες μικροί περνάν.

4.Το ποίημα της Χριστοδούλου και το βίντεο της θεσσαλικής τηλεόρασης έχουν πολλές ομοιότητες. Οι περαστικοί συμπεριφέρονται  με τον ίδιο τρόπο προς τα παιδιά των φαναριών. Στο ποίημα πολλές φορές ο μικρός βιοπαλαιστής εισπράττει αντί για κέρματα την αγανάκτηση και την περιφρόνηση των οδηγών. Επίσης ο νυχτοφύλακας το εκμεταλλεύεται οικονομικά. Εκμεταλλεύεται τον κόπο και την κούραση ενός μικρού παιδιού για να κερδίσει περισσότερα χρήματα αντί να δείξει σ’ αυτό όλη του τη στοργή και την αγάπη. Δυστυχώς την ίδια συμπεριφορά παρατηρούμε και στο βίντεο και καταλαβαίνουμε ότι οι άνθρωποι  συμπεριφέρονται ρατσιστικά και σκέφτονται μόνο το δικό τους συμφέρον.






 [u1]Ο πρώτος στίχος με τον τρίτο και ο δεύτερος με τον τέταρτο: ( κάτι-διαβάτη) (σχολά - σκοτεινά).
Η ομοιοκαταληξία είναι πλεχτή


 [u2]Πρώτος με τρίτο στίχο και δεύτερος με τέταρτο. Σε όλο το ποίημα η ομοιοκαταληξία είναι ίδια.