Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2014

Φύλλο εργασίας έκτης ομάδας

ΣΕΝΑΡΙΟ

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ:

Τίτλος: «Για ένα παιδί που κοιμάται»
Δημιουργός: Τσίμαρη Γεωργία, ΠΕ02
Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
Ενότητα: Η βιοπάλη – Το αγωνιστικό πνεύμα του ανθρώπου
Τάξη: Β΄ Γυμνασίου



Φύλλο εργασίας
            
6η ομάδα:

Ονοματεπώνυμο
1ο μέλος
2ο μέλος
3ο μέλος

Δραστηριότητες:

1. Το παιδί του ποιήματος είναι ένας «οικονομικός μετανάστης». Ανοίξτε την υπερσύνδεση, της Πύλης για την ελληνική γλώσσα (ελληνική γλώσσα – ηλεκτρονικό λεξικό - λεξικό του Τριανταφυλλίδη), πληκτρολογήστε στην αναζήτηση το λήμμα «μετανάστης» και δώστε τη σημασία του. Στη συνέχεια αναζητήστε με τον ίδιο τρόπο τη σημασία του λήμματος «πρόσφυγας» και εντοπίστε τη διαφορά τους.
2. Ανοίξτε την υπερσύνδεση, το ποίημα και να το μεταφέρετε με αντιγραφή – επικόλληση στο φύλλο εργασίας σας. Εντοπίστε τα ρήματα που αναφέρονται σε παροντικό χρόνο και υπογραμμίστε τα με κόκκινο χρώμα , ενώ τα ρήματα που αναφέρονται σε παρελθοντικό χρόνο με πράσινο χρώμα. Στη συνέχεια να εντοπίσετε τα χρονικά επίπεδα όπου εξελίσσεται η δράση  και να αναφέρετε συνοπτικά τι περιλαμβάνει το κάθε χρονικό επίπεδο.
3.Αφού μελετήστε το κείμενο στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση:
http://www.iatrikathemata.gr/paidiergasia.htm  και ακούσετε το βίντεο της τηλεόρασης euronews με τίτλο, «αγώνας κατά της παιδικής εργασίας» να απαντήσετε στα ακόλουθα ερωτήματα: Για ποιούς λόγους αναγκάζονται τα  παιδιά να εργάζονται από μικρή ηλικία; Ποιες  κατά τη γνώμη σας είναι οι συνέπειες για τη ζωή  αυτών των παιδιών;




4.Πλοηγηθείτε στο YouTube και στη μηχανή αναζήτησης, πληκτρολογήστε «για τα παιδιά που χάθηκαν Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας», ακούστε προσεκτικά το τραγούδι και στη συνέχεια καταγράψτε τις σκέψεις και τα συναισθήματα που αυτό σας προξένησε.

1.
μετανάστης ο [metanástis] Ο10 θηλ. μετανάστρια [metanástria] Ο27 : αυτός που έχει
 μεταναστεύσει, ιδίως με κίνητρο την εργασία: Έλληνες μετανάστες στη Γερμανία / στις HΠA / στην Aυστραλία.
πρόσφυγας ο [prósfiγas] Ο5 : αυτός που αναγκάζεται ή εξαναγκάζεται να εγκαταλείψει την πατρίδα του ή τον τόπο της μόνιμης κατοικίας του και να καταφύγει σε μια ξένη χώρα ή στη χώρα της εθνικής του προέλευσης, συνήθ. πληθ., για πληθυσμούς ή για άτομα που μετακινούνται ομαδικά: Οι πρόσφυγες από τη Mικρά Aσία, οι ελληνικοί πληθυσμοί που ήρθαν στην Ελλάδα μετά τη Mικρασιατική Kαταστροφή. Kύματα προσφύγων εγκαταλείπουν τις περιοχές όπου μαίνεται ο πόλεμος. Πολιτικοί / οικονομικοί πρόσφυγες, που εγκατέλειψαν τη χώρα τους για πολιτικούς / οικονομικούς λόγους. Στρατόπεδα προσφύγων, για προσωρινή εγκατάσταση. (Zούμε) σαν (τους) πρόσφυγες, για προσωρινή και χωρίς ανέσεις εγκα άσταση. προσφυγάκι το YΠΟKΟΡ.
Μετανάστης είναι εκείνος που φεύγει από την πατρίδα του και πηγαίνει σε άλλη χώρα για να βρει δουλειά όπως κάνουν πολλοί πτυχιούχοι τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Φεύγουν με τη θέλησή τους.

Πρόσφυγας είναι αυτός που αναγκάζεται να εγκαταλείψει την πατρίδα του για διάφορους λόγους και όχι μόνος του αλλά με πολλούς άλλους μαζί.

2.
Νύχτα. Η κίνηση αραιή στη λεωφόρο. 
Μες στο κλειστό, το φωτισμένο εργοστάσιο, 
Οι μηχανές, 
αποσταμένες* μα άγρυπνες, 
Επιβλέπουν σαν άκακοι γίγαντες 
Τον ύπνο του μικρού. Στριμωγμένος 
Κοντά στη
 σκάρα του ατμού,* 
Με του αδερφού του το παλτό σκεπασμένος
Ξεκουράζεται. 
Όλη τη μέρα
δουλεύει στα φανάρια* 
Σκουπίζει τζάμια βιαστικά με το κόκκινο. 
Εισπράττει κέρματα ή την εύλογη* αγανάκτηση. 
Περιμένει το επόμενο φανάρι. 
Τίμια
κερδίζει έτσι το ψωμί 
Και το μερίδιο του νυχτοφύλακα, 
Που τον
αφήνει να κοιμάται εκεί μέσα.
Τα χιονισμένα βουνά της πατρίδας του, 
Τα χέρια της μάνας του που
τύλιγαν γύρω του 
Γυναίκειο μαντίλι για το κρύο, 
Το δάσκαλο που
πληρωνότανε με γάλα 
Μόλις θυμάται. 
Θυμάται κάτι ελληνικά από το στόμα του, 
Που τώρα εδώ ακούγονται αλλιώτικα. 
Όχι σαν βότσαλα γυαλιστερά μεγάλης θάλασσας,
Όχι σαν ποδοβολητό του αλόγου 
Ενός ανίκητου 
στρατηλάτη,* 
Αλλά να, σαν τα κέρματα στην τσέπη,
Σαν το φτύσιμο στο βλέμμα του πελάτη. 
Καμιά φορά πιο εγκάρδια 
Σαν τούτο δω το βουητό της σκάρας, 
Που όλο
ανεβάζει το θερμό ατμό.
Δ. Χ. Χριστοδούλου, Το κυπαρίσσι 
των εργατικών
, Καστανιώτης
Η δράση εξελίσσεται σε 2 χρονικά επίπεδα στο παρόν και στο παρελθόν. Το πρώτο αναφέρεται στον ύπνο του παιδιού στο μηχανοστάσιο του εργοστασίου και στον αγώνα που δίνει το παιδί στα φανάρια των δρόμων για να εξοικονομήσει τα απαραίτητα για τη ζωή. Το δεύτερο αναφέρεται στη νοσταλγία του παιδιού για τη μητέρα του και την πατρίδα του.
3.Η οικονομική συνεισφορά των εργαζόμενων παιδιών στον ελλιπή οικογενειακό προϋπολογισμό αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα που σπρώχνει τα παιδιά στην εργασία και  στην εκμετάλλευσή τους από πολύ μικρή ηλικία. Ο κυρίαρχος ρόλος του οικονομικού παράγοντα στην έναρξη της παιδικής εργασίας γίνεται φανερός αν εξετάσει κανείς την οικογενειακή προέλευση των παιδιών. Πρόκειται κυρίως για παιδιά οικονομικά ασθενέστερων οικογενειών, αναλφάβητων και σε μεγάλο ποσοστό προσφύγων. Τα σκήπτρα στην παιδική εργασία κρατά η Ασία και οι χώρες του Ειρηνικού (122,3 εκατομμύρια παιδιά) και η Αφρική (50 εκατομμύρια). Στις χώρες αυτές, η παιδική εργασία είναι μέρος της καθημερινότητας. Εκατομμύρια ανήλικα παιδιά εξαναγκάζονται να εργάζονται σε διάφορες, κατά κανόνα ανθυγιεινές εργασίες. Επίσης
εκατοντάδες χιλιάδες μικρά παιδιά πέφτουν θύματα σεξουαλικής εκμετάλλευσης, από εύπορους πολίτες των λεγόμενων "αναπτυγμένων χωρών", τόσο στις χώρες του τρίτου κόσμου όπου κατοικούν, όσο και σε άλλες χώρες, όπου προωθούνται παράνομα γι' αυτό το σκοπό. Μόνο στην Ευρώπη εργάζονται παράνομα από 200 έως 500 χιλιάδες ανήλικες ιερόδουλες. Αν ταξιδέψουμε ανά τον κόσμο, παντού θα δούμε παιδιά να εργάζονται ως μικροπωλητές στους δρόμους, ζητιάνοι στα φανάρια, υπηρέτες στα σπίτια, υφαντές σε αργαλειούς και εργάτες σε ορυχεία. Η υποθάλπει την ανάπτυξη παράνομων δραστηριοτήτων, είτε εντός της οικογένειας, είτε με την ανοχή ή, σε κάποιες περιπτώσεις, και την αποδοχή της οικογένειας. Σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: η εκμετάλλευση των παιδιών με ποικίλους τρόπους και η κατάφωρη καταπάτηση των δικαιωμάτων τους. Είναι μύθος πλέον η άποψη ότι η παιδική εκμετάλλευση αποτελεί «προνόμιο» των υποανάπτυκτων κρατών. Το φθηνό εργατικό κόστος που προσφέρουν τα παιδιά είναι επιθυμητό ακόμη και σε οικονομικά αναπτυγμένες χώρες. Σε Γαλλία, Γερμανία, Μ. Βρετανία και ΗΠΑ έχει υπολογιστεί ότι περίπου το 5% των παιδιών απασχολούνται σε βιομηχανίες, φάρμες και οικίες ως βοηθητικό και, αρκετές φορές, ως κύριο προσωπικό. Τα ίδια συμβαίνουν και σε άλλες χώρες όπως η Πορτογαλία, η Ιταλία και φυσικά και στη χώρα μας. Στη Γαλλία πολλές χιλιάδες παιδιά δεν φοιτούν σε κανένα σχολείο, πολλά από αυτά είναι αντικείμενο εκμετάλλευσης. Έτσι τα παιδιά αυτά θύματα οικονομικής εκμετάλλευσης δεν μπορούν να μορφωθούν για να αλλάξουν τις συνθήκες της ζωής τους προς το καλύτερο. Στο σχετικό βίντεο είδαμε τον εκπρόσωπο του διεθνούς οργανισμού εργασίας να λέει ότι 250 εκατομμύρια παιδιών σήμερα εργάζονται και ότι πάνω από 70 εκατομμύρια δεν πηγαίνουν σχολείο. Τα περισσότερα παιδιά εργάζονται σε άσχημες συνθήκες και ο κυριότερος λόγος για τον οποίο εργάζονται είναι η μεγάλη φτώχεια. Λίκνο της παιδικής εργασίας χαρακτηρίζεται  η Ασία. Και στην Αφρική το φαινόμενο της παιδικής εργασίας είναι αναπτυγμένο. Τα παιδιά αυτά είναι θύματα οικονομικής εκμετάλλευσης και στερούνται ότι έχουν τα παιδιά των πλουσίων δηλαδή και το παιχνίδι και τη μόρφωση. Μάλιστα κάποια στερούνται και τα βασικά.
4. Ακούγοντας το τραγούδι πολλά συναισθήματα γεννιούνται στην ψυχή μας. Λύπη για τα παιδιά αυτά που χάνονται στου δράκου το πηγάδι όπως λένε οι τραγουδιστές. Στενοχώρια για τα παιδιά που χάνονται στα νερά του πελάγους ενώ φεύγουν από την πατρίδα τους για να γλυτώσουν από τον πόλεμο. Αγανάκτηση για κείνους που διώχνουν τα παιδιά που ζητιανεύουν με πολύ άσχημο τρόπο. Αγανάκτηση για το κράτος που δεν κάτι για αυτά τα παιδιά. Ντροπή γιατί εμείς έχουμε όλα τα αγαθά ενώ αυτά τα παιδιά στερούνται τα πάντα.