Δευτέρα, 20 Οκτωβρίου 2014

Φύλλο εργασίας τρίτης ομάδας

ΣΕΝΑΡΙΟ

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ:

Τίτλος: «Για ένα παιδί που κοιμάται»
Δημιουργός: Τσίμαρη Γεωργία, ΠΕ02
Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
Ενότητα: Η βιοπάλη – Το αγωνιστικό πνεύμα του ανθρώπου
Τάξη: Β΄ Γυμνασίου



Φύλλο εργασίας
            


Ομάδα 3η :

Ονοματεπώνυμο
1ο μέλος..................
2ο μέλος.....................
3ο μέλος........................


 Δραστηριότητες:

1. Αναζητήστε  πληροφορίες για τους Έλληνες ομογενείς που μετανάστευσαν στη χώρα μας, μετά την κατάρρευση  των ανατολικών καθεστώτων στην ηλεκτρονική διεύθυνση του  Εθνικού ιδρύματος υποδοχής και Αποκατάστασης Αποδήμων και Παλιννοστούντων Ομογενών Ελλήνων http://users.otenet.gr/~eiyapoe/info4palin.htm.
2.  Ανακαλύψτε την εθνικότητα του παιδιού στηριζόμενοι  α) στα στοιχεία του ποιήματος που αναφέρονται στον τόπο και στις συνθήκες ζωής των κοντινών προσώπων του παιδιού, στο μακρινό περιβάλλον της πατρίδας και β) στην ανωτέρω ηλεκτρονική διεύθυνση. Στην απάντησή σας να χρησιμοποιήσετε, επίσης,  τις πληροφορίες που δίνονται στο εισαγωγικό σημείωμα του ποιήματος.
3. Εντοπίστε στον ηλεκτρονικό χάρτη της google  τη χώρα προέλευσης του παιδιού.
4. Μελετώντας προσεκτικά το ποίημα να εντοπίσετε τη σχέση του παιδιού με την Ελληνική γλώσσα.

Δραστηριότητες:
1)Η εθνικότητα του παιδιού φαίνεται από τους στίχους «θυμάται κάτι ελληνικά………….. στρατηλάτη». Είναι ένας οικονομικός μετανάστης, ένα ελληνόπουλο που ζούσε στις ανατολικές χώρες και όταν κατέρρευσαν τα ανατολικά καθεστώτα ήρθε στην Ελλάδα για μια καλύτερη ζωή. Ακόμη η εθνικότητά του φαίνεται και εκεί που θυμάται την πατρίδα του και θυμάται το δάσκαλο που του μάθαινε την ελληνική γλώσσα.



2. Έλληνες ομογενείς θεωρούμε τα πρόσωπα που έχουν Ελληνική εθνική συνείδηση και κυρίως Ελληνική καταγωγή. Η Πολιτεία χαρακτηρίζει τους Ομογενείς που καταφεύγουν μετά το 1980 στη Ελλάδα από τα Κράτη της Ανατολικής Ευρώπης ως «Παλιννοστούντες» και όχι ως πρόσφυγες, όπως  χαρακτήριζε τους ομογενείς του διωγμού 1914-1922. Η παλιννόστηση ενός ομογενούς είναι πράξη ατομικής επιλογής και η επάνοδος  στην Ελλάδα γίνεται με δική του βούληση. Οι ομογενείς που διέμεναν στην πρώην ΕΣΣΔ  στην πλειονότητα τους Πόντιοι είχαν καταφύγει εκεί μετά τις τεράστιες ανακατατάξεις που έγιναν κατά τη διάλυση της Τουρκικής Αυτοκρατορίας και ήταν οι περισσότεροι απόγονοι προσφύγων από τη Τουρκία είχαν οι γονείς τους  την Τουρκική υπηκοότητα και σύμφωνα με τις συνθήκες της Λωζάνης και Αγκύρας  είχαν αποκτήσει την Ελληνική  ιθαγένεια. Αρκετοί απ’’ αυτούς είχαν ελληνικά διαβατήρια και άλλοι αποδεικτικά έγγραφα που αποδείκνυαν την ελληνική τους καταγωγή, οι περισσότεροι ήταν γραμμένοι στα προξενικά Μητρώα της Μόσχας. Η ένταση των γεγονότων(στις χώρες τις πρώην ΕΣΣΔ παρουσιάσθηκαν εσωτερικές  συγκρούσεις, ανασφάλεια των πληθυσμών κλπ) εξαιτίας της κατάρρευσης των πολιτικών καθεστώτων οδήγησε πολλούς ομογενείς να καταφύγουν στην Ελλάδα (1989).  Οι παλιννοστούντες που διέμεναν στις χώρες από την πρώην ΕΣΣΔ και επιθυμούσαν να εγκατασταθούν οριστικά στη Ελλάδα έρχονταν στο Ελληνικό  Προξενικό Γραφείο της Μόσχας, προκειμένου να λάβουν στα διαβατήρια τους, αυτοί και οι οικογένειες τους, τη θεώρηση εισόδου στην Ελλάδα με την ένδειξη «παλιννόστηση».
Οι ειδικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν με τη διάλυση της ΕΣΣΔ, η τάση φυγής, οι εμφύλιες συγκρούσεις, η καθυστέρηση χορήγησης αδείας εισόδου με την ένδειξη «παλιννόστηση» έφερε στην Ελλάδα ένα κύμα προσφύγων στο οποίο περιλαμβάνονταν μεγάλος αριθμός παλιννοστούντων, αλλά και άλλων προσώπων που είχαν αφιχθεί στη Ελλάδα με άδεια εισόδου για τουριστικούς λόγους, όπως και προσώπων μελών  οικογενειών παλιννοστούντων που στερούνταν την άδεια εισόδου με την ένδειξη «παλιννόστηση». Μαζί με τους ομογενείς που δικαιούνταν την άμεση νομιμοποίηση τους, επωφελήθηκαν και άλλα πρόσωπα και έκαμαν χρήση πλαστών εγγράφων και πιστοποιητικών προκειμένου να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια και το πολυπόθητο ελληνικό διαβατήριο.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι παλιννοστούντες ομογενείς  είναι οι τεράστιες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν για να προσαρμοσθούν και να εργασθούν, σε μια χώρα ,όπως η Ελλάδα, που και τη γλώσσα της δεν γνωρίζουν καλά και οι συνθήκες διαβίωσης είναι τελείως διαφορετικές. Έτσι τα προβλήματα προσαρμογής είναι τεράστια. Εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς ότι οι ομογενείς παλιννοστούντες είναι σε μεγάλο βαθμό θύματα διακρίσεων, ξενοφοβίας ακόμη και ρατσισμού στην Ελλάδα αν και έχουν ελληνική καταγωγή.

3. Η χώρα που εντοπίζουμε στο χάρτη είναι η πρώην ένωση σοβιετικών σοσιαλιστικών χωρών (ΕΣΣΔ).
  
4. Το μικρό παιδί των φαναριών νοσταλγεί και ονειρεύεται τα χιονισμένα βουνά της πατρίδας του. Πιο πολύ όμως θυμάται τον δάσκαλο που τον μάθαινε την ελληνική γλώσσα και πληρωνόταν με γάλα.  Η ελληνική γλώσσα τότε ακουγόταν στα αυτιά του σαν «βότσαλα γυαλιστερά μεγάλης θάλασσας ». Η γλώσσα αυτή τον έκανε να θυμάται τις νίκες του Μ. Αλέξανδρου ενώ στην Ελλάδα παρομοιάζεται  με τον ήχο των κερμάτων και τις βρισιές των οδηγών. Τα όνειρά του  δεν βγήκαν αληθινά. Αλλιώς ονειρεύονταν τη ζωή του στην Ελλάδα και τώρα αντιμετωπίζει το ρατσισμό.